woensdag 24 oktober 2018

keien vilten / feutrer des cailloux

Ik had een vacht van een blauwe texelaar gekregen. Prachtige grijze wol. Mooi om mee te spinnen, maar je kunt er ook leuk keien mee vilten. De binnenkant maak ik van schapenwol waar je niet veel mee kunt, restjes te korte wol of wol die er niet mooi uitziet. Dat prik ik aan elkaar met viltnaalden. Daar wikkel ik dan de gekaarde grijze wol omheen, die prik ik rondom vast. Dan prik ik er een beetje van een andere kleur bij, net als bij echte stenen. Vervolgens doop ik de 'steen' in water met wolwasmiddel of zeep, doe hem in een plastic zak en knoop deze stevig dicht. Ik knip de hoekjes aan de onderkant af, zodat het water er weer uit kan en stop deze zak gewoon in de was. Maak niet uit wat voor programma, want door de plastic zak komen er geen haren in de rest van de was, en omdat het de bedoeling is dat de steen verder vervilt kan het ook gewoon in een te heet programma. Dit heb ik niet zelf verzonnen hoor. Dit heb ik weleens in de "Vezel" gelezen. En het werkt goed. Je krijgt prachtige keien!

Quelqu'un m'avait donné le toison d'un texel bleu. De la laine grise magnifique. De la belle laine pour filer au rouet, mais on peut facilement l'utiliser pour feutrer des cailloux. Je fais l'intérieur avec de la laine de mouton qui n'est bon à rien, des restants trop courts ou trop moches. Je les pique en rond avec des aiguilles pour feutrer. Ensuite je les entoure de laine grise que j'ai cardé. Je pique cette laine tout autour. Puis je rajoute un trait d'une autre couleur, comme les vrais cailloux. Je fais tremper le "caillou" dans de l'eau savonnée, et je le mets dans un sac en plastique bien fermé. Je coupe les coins du sac en plastique pour que l'eau puisse ressortir et je mets ce sac dans la lessive. N'importe quel programme, parce que le sac évite que les poils de laine s'accrochent dans les vêtements. Et comme j'ai l'intention de faire feutrer le caillou, je peux le mettre dans un programme de lavage assez chaud. Je ne l'ai pas inventé moi-même. Je l'ai lu dans le magazine "Vezel" ("Fibre"), qui parle de tout ce qui est textile, laine, teinture, etc. Et ça marche. Ça donne des cailloux merveilleux!



2 opmerkingen:

  1. Oh, wat mooi! Ik wist niet dat je dit ook kon maken van zo'n vacht...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor de tip, dat ga ik eens uitproberen met de wol van de Kinderboerderij.

    BeantwoordenVerwijderen