zondag 8 september 2019

ijsvogeltjes / martin-pêcheurs

Bij de buren 2 huizen verderop  schijnt een nest in de wallekant te zitten, maar dat heb ik nog nooit gezien. Heel af en toe zien we een blauwe flits voorbij gaan en dan denken we: hé een ijsvogel!
Maar nu hoorde ik een gesnater en gepiep dat ik niet kon thuisbrengen, geen fuut, geen eend, geen meerkoet. En daar zaten twee ijsvogels! Dus heb ik héél voorzichtig mijn mobiel gepakt en foto's gemaakt. Jammer in zo'n geval dat ik geen mooie grote fotocamera heb. Ik dacht dat het een stelletje zou zijn, maar volgens vogelkenner Karin zijn het jonkies die door de ouders het nest uitgezet zijn en nu op zoek zijn naar hun eigen territorium. Succes ermee!

Il parait qu'il y a un nid dans la berge chez les voisins 2 maisons plus loin, mais je ne l'ai encore jamais aperçu. Rarement on voit un éclair bleu qui passe et on pense: tiens, un martin-pêcheur! Mais maintenant j'entendais piailler et jacasser que je n'arrivait pas à placer, pas de foulque, pas de grèbe, pas de canard. Et voilà deux martin-pêcheurs! Alors j'ai fait tout doucement pour prendre mon téléphone, et j'ai fait des photos. Dans un cas pareil, c'est quand-même dommage que je n'ai pas un bel appareil photo. Je pensais que c'était un couple, mais d'après l'ornithologue amateur Karin ce sont des petits qui ce sont fait virer du nid par les parents pour aller à la recherche de leur propre territoire. Bonne chance!





Ik had er dit jaar al wel eens een geborduurd
J'en avais déjà brodé un cette année

3 opmerkingen: