dinsdag 17 juli 2012

inmaak / conserves

Vandaag weer een extra portie aalbessen van mijn vader gekregen, want 'jij maakt er altijd wat van'.  Voor de jam. En hij heeft gelijk. De komkommers die ik van hem gekregen heb, heb ik in het zuur gemaakt. Met natuurlijk een potje voor mijn vader.
Komkommers in het zuur:
4 komkommers in vieren in de lengte snijden, de pitlijsten verwijderen en in stukjes snijden. 5 minuten koken in 300 cl kruidenazijn en 600 cl water. Uitlekken. 2 uien in stukjes snijden en mengen met de komkommer. 700 cl azijn koken met 500 gr. suiker, 6 kruidnagels, 1 kaneelstokje en 1 theelepel zout tot de suiker is opgelost. Het komkommer-ui mengsel in potjes scheppen, het hete azijn-suiker mengsel erover gieten tot het bedekt is. Deksel erop en op zijn kop zetten om af te laten koelen.
Ik heb dit recept nog niet eerder geprobeerd, dus als het echt niet te eten is, dan laat ik het nog wel weten.

Aujourd'hui j'ai eu une double portion de groseilles de mon père, parce que 'tu en fais toujours quelque chose'. Pour la confiture. Et il a raison. Le concombres qu'il m'avait donnés, je les ai faits à l'aigre-douce. Avec un pot pour mon père bien-sûr.
Concombres à l'aigre-douce:
Couper 4 concombres en quatre en longueur, enlever les pépins et les couper en morceaux. Faire cuire les morceaux pendant 5 minutes en 300 cl de vinaigre aux herbes et 600 cl. d'eau. Egoutter. Couper 2 oignons en petits morceaux et les mélanger avec les concombres. Faire cuire 700 cl de vinaigre avec 500 gr. de sucre, 6 clous de girofle, 1 bâton de canelle et 1 cuillère à thé de sel jusqu'à ce que le sucre soit dissout. Mettre le mélange concombre-oignon dans des petits pots, ajouter le mélange vinaigre-sucre pour couvrir. Mettre le couvercle et retourner les pots pour les faire refroidir.
Je n'ai encore jamais essayé cette recette, alors si c'est vraiment inmangeable, je vous le ferai savoir.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten