maandag 10 maart 2014

meerkoeten vervolg / foulques suite

Na een paar dagen zijn de meerkoeten aan de andere kant van de steiger een nieuw nest gaan maken. Waarom? Geen idee. Vorig jaar hebben ze ook 2 nesten gemaakt, één voor de eerste leg en één voor de tweede leg. Dus dit is normaal, dacht ik. En gisteren zag ik dat ze van hun nest weggejaagd werden door de futen. Stelletje luilakken, die geen zin hebben om zelf een nest te maken. Vandaag waren de meerkoeten een derde nest aan het maken, maar daar heb ik nog geen foto van. Pfff, het valt niet mee om kleine meerkoetjes te maken... En wat heb ik het druk met kijken naar al deze activiteiten!

Au bout de quelques jours les foulques ont commencé à bâtir un autre nid à l'autre côté de l'appontement (trouvé dans le dictionnaire). Pourquoi? Je n'en sais rien. L'année dernière ils ont fabriqué deux nids, un pour chaque couvée. Alors c'est normal, pensais-je. Et hier j'ai vu les grèbes qui chassaient les foulques de leur nid. Ah les fainéants, qui n'ont même pas envie de faire leur propre nid. Aujourd'hui les foulques avaient commencés la fabrication d'un troisième nid, mais je n'ai encore pas fait de photo. Pfff, ce n'est pas simple de faire des petits foulques.... Et je ne me lasse pas d'observer toute cette activité!








3 opmerkingen:

  1. C'est magnifique de pouvoir admirer toute cette activité depuis chez toi, merci pour le partage !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een luie futen! Arme meerkoetjes.... maar zo heb je natuurlijk nóg langer tijd om te genieten van hun bouwactiviteiten. Ik ben benieuwd wanneer je de eerste jongen weer kunt verwelkomen.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen